TVR1 a ramas fara licenta de transmisie in Basarabia
Chisinau, Basarabia/Romanian Global News   
vineri, 28 septembrie 2007
Image
Incepand de ieri TVR1 nu mai dispune de licenta pentru a transmite pe teritoriul Basarabiei. In cadrul sedintei tinute ieri 27 septembrie, Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) de la Chisinau a decis sa acorde aceasta frecventa unui nou post moldovenesc de televiziune, Tele FM International, informeaza Ap Flux, reluata de Romanian Global News.
Membrii CCA au decis, cu patru voturi pro si doua contra, acordarea frecventei, care apartinea pana in prezent, postului de televiziune TVR1, unei televiziuni moldovenesti, Tele FM International, reprezentata de Razvan Paveliu, fost director al departamentului de limba romana din cadrul postului de televiziune NIT. Impotriva deciziei de instrainare a frecventei TVR1 s-au pronuntat doar Vlad Turcanu, Ruslan Plesca si Ludmila Vasilache, reprezentantii trimisi de PPCD in consiliu.
Astfel s-a decis, ca, de acum incolo, postul national de televiziune al Romaniei sa fie retransmis in proportie de doar 70 la suta, restul urmand a fi productie autohtona. Totodata, noul detinator al frecventei urmeaza sa se decida care dintre posturi vor fi retransmise, TVR1 sau TVR International. Potrivit directorului Tele FM International, Razvan Paveliu, in noul post de televiziune, vor fi investiti initial 3 milioane de dolari. El a mai specificat ca aceasta suma de bani reprezinta o investitie din partea unor oameni de afaceri din Marea Britanie.
Solicitat sa comenteze aceasta decizie, expresedintele CCA si principalul promotor al acestei initiative, Corneliu Mihalache, a declarat ca „s-a intamplat ceea ce trebuia demult sa se intample”. „Este imbucurator faptul ca frecventa respectiva a fost acordata unui post de televiziune autohton”, a spus Corneliu Mihalache.
La randul sau, membrul CCA Vlad Turcanu a apreciat aceasta decizie ca fiind una ilegala. „Conform articolului 27 al Codului Audioviziualului, CCA poate retrage o licenta, doar in cazul in care, din motive tehnice, un post TV nu respecta grila de emisie anuntata mai mult de 45 de zile. Pe data de 14 februarie 2006, CCA a acordat licenta de emisie postului de televiziune TVR1, valabila pana pe data de 14 februarie 2011”, a spus Vlad Turcanu. De asemenea, el a afirmat ca motivul neachitarii datoriilor de catre TVR1 Directiei Radiocomunicatii reprezinta o acoperire nefondata, intrucat „in cazul in care aceste insinuari ar fi reale, TVR1 ar fi ramas demult fara licenta”.
Reamintim ca pe data de 4 iunie 2007, ministrul roman al Finantelor, Varujan Vosganian, a trimis o scrisoare adresata Ministerului Dezvoltarii Informationale din Basarabia, prin care afirma ca RM are o datorie fata de Romania de 9,4 milioane de dolari si a permis ca din acesti bani sa fie acoperite datoriile TVR fata de Directia Radiocomunicatii. Solicitati de AP Flux sa se pronunte asupra acestei situatii, reprezentantii TVR1 de la Bucuresti, au declarat ca, nu intentioneaza deocamdata sa comenteze decizia CCA.
Decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) de a retrage licenta de emisie postului national de televiziune roman TVR1 a provocat o serie de reactii in randul liderilor de opinie de la Chisinau. Acestia au calificat decizia respectiva ca fiind una ilegala, de ordin politic, ghidata din umbra de puterea comunista de la Chisinau, care este interesata de a mentine relatiile tensionate dintre Romania si Basarabia.
Vlad Cubreacov, presedintele fractiunii parlamentare a PPCD:
„Decizia CCA face trista dovada a tensionarii artificiale a relatiilor dintre Chisinau si Bucuresti, pe seama populatiei Republicii Moldova. Postul TVR1 este unul dintre cele mai indragite de publicul telespectator de la noi, singurul din Uniunea Europeana cu un asemenea grad de popularitate. Membrii CCA care au votat aceasta decizie au actionat impotriva interesului publicului, care, potrivit legii, ar fi trebuit sa primeze. TVR1 este singurul post a carui sistare acum cativa ani a provocat manifestatii si campanii de protest acoperind toate segmentele societatii, de la partide politice si ONG-uri pana la oamenii simpli de la sate. Aceasta decizie va accentua izolarea informationala si culturala a Republicii Moldova. Ea vine in contrasens cu declaratiile oficiale de integrare europeana si se inscrie in sirul mai lung al gesturilor autoritatilor actuale de la Chisinau marcate de conotatii geoculturale antiromanesti si antieuropene”.
Gheorghe Cojocaru, analist politic:
„Este clar ca noua conducere a CCA s-a „apucat serios de lucru”. Astfel, au fost deconspirate intentiile care erau puse la cale inaintea demisionarii din functia de presedinte a CCA a lui Vlad Turcanu. Aceste intentii au urmarit nemijlocit stoparea emisiei postului national roman TVR1 pe teritoriul Republicii Moldova si nu au decat scopul de a mentine aceasta situatie critica dintre autoritatile de la Chisinau si Bucuresti. Impactul asupra populatiei va fi categoric unul nociv, care va trezi reactii contra politicii promovate de actuala conducere comunista. Eu cred ca, atat societatea civila, cat si actorii politici vor lua atitudine fata de decizia CCA, care nu face decat sa dezinformeze si sa deculturalizeze populatia Republicii Moldova. Cred ca se va ajunge pana la cele mai radicale masuri din partea Opozitiei de la Chisinau si din partea institutiilor care reprezinta societatea civila”.
Mihai Adauge, istoric, consilier municipal Chisinau:
„Astazi s-a produs un eveniment ingrozitor, in urma caruia va avea de suferit foarte mult populatia Republicii Moldova. Este o chestiune de mare scandal. Noua componenta a CCA a realizat ceea ce de fapt a mentionat Vlad Turcanu ca se va intampla, in cazul in care va fi demis: retragerea licentei de emisie pentru postul de televiziune TVR1. A inceput un nou scandal in ceea ce priveste relatiile cu Romania. In mod evident, este vorba de o comanda politica”.
Angela Arama, jurnalist, deputat PPCD:
„Aceasta decizie va avea, in mod sigur, un impact negativ asupra populatiei Republicii Moldova, pentru ca TVR1 se bucura de o mare popularitate in Basarabia. Este o decizie foarte contradictorie si sub aspect legislativ, deoarece TVR1 are licenta pana in anul 2011. Faptul ca le-a fost sistata frecventa, denota ca la mijloc exista o conotatie politica sau mai bine zis, o decizie legata de unele aspecte economice dictate de unii oligarhi autohtoni care doresc sa controleze intreaga retea a audiovizualului din Moldova, iar reteaua TVR1, care este cea mai buna in acest sens, a devenit o piedica pentru ei”.
Reamintim ca transmiterea TVR1 pe teritoriul Republicii Moldova a mai fost sistata in luna august 2002, pentru o perioada de circa 7 luni. In acel caz au fost invocate motive de ordin tehnic si juridic. Atunci, aceasta situatie a provocat reactii dure si actiuni de protest din partea Opozitiei si a societatii civile.
Societatea Romana de Televiziune si-a exprimat regretul, in legatura cu decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) de a acorda frecventa, care apartinea TVR 1, unui alt post de televiziune.Potrivit reprezentantilor SRTv,  partea romana a facut, impreuna cu autoritatile de la Bucuresti, toate demersurile posibile pentru a continua sa transmita pe teritoriul Basarabiei. „Astfel, TVR, impreuna cu Guvernul Romaniei, au facut demersuri, atat pentru plata continuarii retransmisiei, cat si pentru incheierea unui nou protocol cu Intreprinderea de stat „Radiocomunicatii” din Basarabia. Precizam ca SRTv era, la data deciziei CCA, la zi cu toate obligatiile financiare, avand in plus din partea CCA licenta nr. 014557 valabila in intervalul 2006-2011. In acest context, SRTv a adresat un protest Consiliului Coordonator al Audiovizualului din Basarabia (Anexa)”, se arata in declaratia reprezentantilor Societatii Romane de Televiziune.